Přejít k hlavnímu obsahu
Domů Aktuality Inspirace z Rakouska: Podpora kulturních a kreativních odvětví jako akcelerátoru rozvoje

Inspirace z Rakouska: Podpora kulturních a kreativních odvětví jako akcelerátoru rozvoje

Titul CC Austria

Ve dnech 3. – 5. září 2025 se uskutečnila studijní cesta zástupců regionálních inovačních center, výzkumných institucí, ministerstev a vládních agentur, jejímž cílem bylo navštívit a poznat vybrané organizace a inovační infrastruktury ve Vídni a Linci podporující kulturní a kreativní odvětví. Cestu iniciovala agentura CzechInvest za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zahraničních věcí. Kulturní a kreativní odvětví patří k doménám specializace Národní RIS3 strategie a rovněž v mnohých krajích jsou zařazena mezi priority stimulující regionální rozvoj. Proto návštěvy a diskuze v několika organizacích podporujících v Rakousku tato odvětví, včetně inovací a podnikání, byla pro české účastníky velkou inspirací.

Prvotním záměrem cesty bylo ukázat českým zástupcům kulturně-kreativních odvětví z regionální i národní úrovně, že je možné i v ČR zavést a pochopit, jak mohou fungovat oborově fokusované podnikatelské inkubátory, akcelerátory, living laby nebo huby zaměřené na umění, hudbu, design, gaming, architekturu apod. A byť většina navštívených organizací sama své „inostruktury“ nevlastní, tak o nich mají přehled a vzniká-li podnikatelská příležitost založená na inovaci, tak tyto instituce vzájemně spolupracují“, říká iniciátor cesty Jakub Hruška z agentury CzechInvest.

Vienna Business Agency

Agentura podporuje všechny druhy podnikání, poskytuje servis firmám ze všech odvětví, pokud jsou usídleny ve městě Vídeň. V agentuře je zaměstnáno celkem 190 lidí, podpoře kulturních a kreativních odvětví (KKO) se věnuje cca 15 pracovníků. Město Vídeň začalo kulturní a kreativní odvětví podporovat v roce 2004, od roku 2014 byla tato podpora začleněna do Vienna Business Agency. Hlavní formou podpory je poradenství, ale poskytují rovněž finanční podporu ve formě grantů. V Rakousku je v kulturních a kreativních odvětvích evidováno 28 tis. firem, z toho 20 % působí ve Vídni. Tyto firmy zaměstnávají 78 tis. pracovníků a jejich roční obrat je cca 12 mil. €.  Na podporu KKI je ročně vyčleněno 4,23 mil. €.

Vienna Business Agency se zaměřuje na podporu kreativity ve spojení s podnikáním. Z oborů dominuje architektura, film, multimédia a vývoj her, móda, hudba, umění a vydavatelství. Podpora je poskytována na rozvoj nových kreativních projektů (max. 200 tis. € na projekt, na 50 % uznatelných nákladů, minimální hodnota projektu je 10 tis. €, speciální bonusy za projekty vedené ženami a pro startupy). 

Velký důraz je kladen na budování komunity, networking, zviditelňování a generování znalostí, proto agentura poskytuje bezplatné konzultace, workshopy (speciálně pro zakladatele kreativních firem), networkingové a mentoringové eventy. Specifickou službou je nabídka dočasně nevyužitých prostor pro kreativní aktivity. Úzké vazby jsou nastaveny s EIT Culture & Creativity, Vídeň je jedním z šesti evropských regionálních hubů, které budují Společenství pro inovace a znalosti (Knowledge and Innovation Community) v oblasti KKO. 

Music Austria

Music Austria je nezisková organizace založená v roce 1994. Jde o profesionálního partnera rakouských hudebníků a podnikatelů v hudebním průmyslu, který jim poskytuje různé služby. Provozuje informační servis (mica = Music Information Centre Austria), podporuje export (Austria Music Export) a spolupracuje s Austrian Music Fund.

Jádro podpory spočívá v bezplatném poradenství ve věcech hudební produkce, práva, financování, smluv atd. Pořádá workshopy a školení na témata jako marketing, práva (copyright), financování, zakládání labelů, produkce apod. 

Artivive

Artivive je přední platforma pro rozšířenou realitu (AR = Augmented reality) v umění. Díky vyvinuté technologii mohou umělci nahrávat klasickou tvorbu (obrazy, plakáty, knihy) a přidávat k ní digitální vrstvy, například animace, videa, 3D modely, zvuk apod. Tím vznikne nová interaktivní dimenze umění. Návštěvník galerie, muzea, čtenář, divák aj. konzumuje tento nový artefakt pouze prostřednictvím svého mobilního telefonu, do kterého si stáhne mobilní appku. Není zapotřebí žádný speciální hardware jako pro jiné aplikace virtuální/rozšířené reality, což je velká výhoda.

Cílovou skupinou Artvive jsou individuální umělci, kulturní instituce (muzea, galerie, festivaly), designéři a tvůrci vizuálního obsahu. 

Artivive spolupracovala s významnými institucemi, například galerie Albertina a Belvedere ve Vídni, Shanghai Himalayas Museum, MIT, Ilmin Museum of Art (Soul), Leica Gallery (Singapur). Prezentovala se rovněž na Expo 2025 v Ósace (rakouský pavilon), kde obohacovala o interaktivní AR zážitky čekající návštěvníky.

Studio Ante Up

Toto vídeňské designové studio je zaměřeno na cirkulární design produktů, především nábytku. Kromě toho je významným organizátorem festivalu Vienna Design Week, který se bude konat 26.9.- 5.10.2025. Studio je tvůrcem konceptu této významné akce, jehož mottem je „A City Full of Design“. Při tvorbě konceptu se opírá o několik principů: Multidisciplinarita, Nezávislost, Kurátorský výběr, Neziskovost a Internacionalizace. 

Festival Vienna Design Week není jen prezentace práce designérů různých oborů. Důležitým cílem je i aktivace nových hráčů, vytváření neočekávaných aliancí, propojování aktérů a hledání nových synergií. Propagují se zde experimentální způsoby práce (No more business as usual). Základním pravidlem je zůstat flexibilní a umět reagovat na měnící se trendy. Proto se Vienna Design Week drží již tolik let jako určující prvek designových aktivit Vídně.  

Angewandte Interdiscipinary Lab (AIL)

Angewandte Interdisciplinary Lab (AIL) je platforma provozovaná Univerzitou užitého umění ve Vídni (die Angewandte), založená v roce 2014 jako první svého druhu v Rakousku. Zabývá se uměním a uměleckým výzkumem, které chápe jako hybnou sílu inovací. 

Hlavním cílem AIL je propojovat umění, vědu a umělecký výzkum za účelem zkoumání aktuálních společenských témat. Vytváří prostor pro dialog a vytváření nových idejí, konceptů a modelů skrze interdisciplinární přístupy. Funguje také jako rozhraní mezi univerzitou a veřejností, protože díky atraktivním prostorám bývalé poštovní spořitelny může představovat aktuální univerzitní projekty a umožňovat přístup široké veřejnosti k výsledkům výzkumu. Důležité je i propojování univerzitních kapacit s dalšími externími partnery.

Tabakfabrik Linec

Areál Tabakfabrik Linz je jedno z nejvýznamnějších center pro podporu podnikání v kreativních odvětvích v Rakousku.  Bývalá továrna na tabák, postavená v letech 1929–1935, je považována za architektonický skvost se stoletou tradicí výroby textilií a tabákových produktů. Po uzavření továrny v roce 2009 ji zakoupilo město Linec s vizí přeměny na centrum kreativity, inovací a kulturního dění. Je to ukázka revitalizace brownfieldu s několika samostatnými budovami a jeho začlenění do struktury města.

Tato rozsáhlá infrastruktura plní několik funkcí. Především je to Kreativní centrum a coworkingový hub, který hostí přes 250 organizací z oblasti umění, startupů, médií, designu, vzdělávání atd., zaměstnávajících přibližně 1 800 lidí. Vznikla tak živá komunita propojená napříč disciplínami. Některé prostory v areálu jsou vhodné pro konference, výstavy, trhy, festivaly, workshopy, semináře, networking akce, dochází zde k prolínání kultury, techniky i sociálních témat. Historické haly (např. Lösehalle, Ganghalle) s rozměrem až 5 000 m² je možné adaptovat na výstavy, veletrhy či koncerty. Existuje i systém "living furniture store" – pronájem mobilního vybavení na míru událostem. Areál je plně otevřen veřejnosti, které nabízí kreativní zážitky. (Mottem je „Open due to Renovation“ jako protiklad k oznámení „Closed due to Renovation“). Lidé mohou volně navštěvovat kavárny, vintage obchody, fotografické školy (např. Prager Fotoschule), restaurace, pivovar či degustační prostory. Atrakcí jsou rovněž akce Open Day, kdy řada organizací otevřela své dílny veřejnosti, přičemž bylo možné navštívit i koncerty, besedy, prohlídky atd. Od roku 2012 se v Tabakfabrik uskutečnilo více než 2 mil. akcí.

Ars Electronica

Festival Ars Electronica se konal v Linci ve dnech 3. – 7. září 2025. Jeho motto „PANIC – yes/no“ reflektuje současný stav nejistoty v mnoha oblastech. Technologická nejistota spočívá v nepředvídatelnosti vývoje, zvyšujícím se tempu změn a pocitu, že společnost nedokáže s vývojem technologií držet krok. Další rozměr nejistoty je vyvolán stíráním hranic mezi realitou a fikcí a stále obtížnější orientací ve světě informací a médií. Jako paralela k technologické nejistotě se Ars Electronica zabývá ekologickou a klimatickou nejistotou, což chápe jako stav, kdy víme, že jsme na prahu zásadních změn, ale nevíme, jak rychle a v jakém rozsahu nás zasáhnou. Třetí nejistotou, která způsobuje paniku, je fundamentální nejistota, která míří na samu podstatu lidského bytí v rychle se měnícím světě. Návštěvník, vyzbrojený tímto filozofickým zázemím, si pak při procházení expozicemi uvědomuje hlubší poselství vystavených artefaktů, což ho nutí nejen k vnímání jejich estetického a uměleckého rozměru, ale i k úvahám o našem světě v kontextu rizik a příležitostí vyvolaných těmito trendy.  Díla jako Whispers, Dystopia Land, The Falling City, Cyber Compost vyvolávají reflexi, emoce a dialog o současných i budoucích výzvách. 

Co z toho plyne pro Česko?

Studijní cesta ukázala, že Rakousko je v podpoře kulturních a kreativních odvětví (KKO) hodně aktivní a Česko si z něj může vzít inspiraci v mnoha oblastech. Zejména je důležité strategické ukotvení a politická podpora. V Rakousku jsou KKO součástí hospodářské i inovační politiky, tj. nejen té kulturní. Také je běžné propojování umění, vědy a technologií, což dokládají projekty jako Ars Electronica nebo AIL. Rakousko tak podporuje experimentální prostředí, kde vznikají nové nápady s dopadem do průmyslu, vzdělávání i veřejného prostoru. Regionální rozvoj je do značné míry založen na kreativních hubech/centrech. Všechny zmíněné organizace spolupracují s Vienna Business Agency při rozvoji start-upů a hledání inkubačních a akceleračních programů a prostor. Příklad Tabakfabrik Linz ukazuje, jak lze revitalizovat průmyslové dědictví a vytvořit z něj inkubátor pro startupy, designéry, umělce i technologické firmy. Rakousko rovněž dbá na férové pracovní podmínky – iniciativa Fair Pay se snaží nastavit standardy férového financování a odměňování umělců. Velký důraz je kladen také na mezinárodní viditelnost a export kulturních a kreativních produktů – například prostřednictvím Music Austria nebo prezentací na mezinárodních veletrzích (design, hudba, film).

Každý z nás si z této cesty odvezl něco jedinečného – ať už konkrétní kontakt, nápad na spolupráci, nebo nový pohled na to, jak může kreativita formovat regionální rozvoj. Bylo skvělé, že se studijní cesty zúčastnili zástupci Jihomoravského, Karlovarského, Libereckého, Olomouckého, Zlínského kraje i Hlavního města Prahy, jejichž náplní práce je podporovat kulturní a kreativní odvětví tak, aby významně přispívaly k zavádění inovací a rozvoji krajů. Rovněž zástupci poskytovatelů podpory, konkrétně agentury CzechInvest (program Technologická inkubace/Creative Hub) a Státního fondu životního prostředí (Operační program Spravedlivá transformace) načerpali nové nápady, jaké aktivity by se daly v kreativních odvětvích podporovat. Rakouské příklady nám ukázaly, že propojení kultury, inovací a podnikání není jen možné, ale nezbytné pro budoucnost, kterou chceme spoluvytvářet,“ řekla Dagmar Vránová, tajemnice Národní inovační platformy Kulturní a kreativní odvětví Národního RIS3 týmu na MPO.

 

Sdílejte na sociálních sítích