Dostupné územní třídění (členění) | ČR, EU |
Časová řada | 2022 - 2025 |
Zdroj dat | GII (WIPO) |
Datum plánované aktualizace: | září 2026[3] |
Globální inovační index (GII) zveřejňuje Světová organizace duševního vlastnictví (WIPO), specializovaná agentura Organizace spojených národů. Vzhledem k tomu, že inovace jsou klíčovou hnací silou hospodářského rozvoje, GII si klade za cíl poskytnout analýza a hodnocení inovací odkazující na přibližně 130 světových ekonomik.
GII představuje žebříček inovačních schopností a výsledků světových ekonomik. Měří inovace založené na kritériích, která zahrnují 1. Instituce (Institucionální, regulatorní a byznysové prostředí), 2. Lidský kapitál a výzkum (Vzdělávání a terciární vzdělávání, výzkum a vývoj), 3. Infrastrukturu (Informační a komunikační technologie, obecná infrastruktura, ekologická udržitelnost), 4. Propracovanost trhu (Úvěrová, investiční a obchodní diverzifikace a rozsah trhu), 5. Obchodní dovednosti (Znalostní pracovníci, inovační vazby, absorpce znalostí), 6. Transfer znalostí a technologických dovedností (Tvorba znalostí, dopad znalostí, šíření znalostí) a 7. Kreativní výstupy (Nehmotný majetek, kreativní zboží a služby, online kreativita). GII má dva dílčí indexy: dílčí index Innovation Input Sub-Index (Inovačních vstupů 1.-5.) a Innovation Output Sub-Index (Inovačních výstupů 6. a 7.). Dále pak sedm pilířů, z nichž každý se skládá ze tří dalších dílčích pilířů.[1]
GII řadí světové ekonomiky podle jejich inovačních schopností. Jeho cílem je zachytit vícerozměrné aspekty inovací. Česká republika je na 32. místě mezi 139 světovými ekonomikami podle GII 2025, viz samostatný profilový dokument
.Srovnáme-li umístění ČR a silných inovátorů EU[2], pak podle žebříčku GII 2025 (viz Dashboard V06) platí, že kromě oblastí 3. Infrastruktura a 6. Transferu znalostí a technologických dovedností, kde dosahuje průměrných hodnot, se ve zbylých monitorovaných oblastech ČR ocitá až na konečných příčkách pomyslného žebříčku. Pokud srovnáme roky 2022 a 2023 tak platí, že v žádné oblasti nedošlo k meziroční výrazné změně, krom poklesu v 7. Kreativních výstupech o deset pozic z 33. na 43. místo.
Nejlépe hodnocenými silnými stránkami České republiky v oblasti inovací jsou Export kreativního zboží v % celkového obchodu (1. místo), Komplexnost (náročnost) výroby a exportu (6. místo) a High-tech výroba (6. místo).